Obsługiwanie sprzęgła

Obsługa sprzęgła sprowadza się do smarowania, regulacji sprzęgła i zapobiegania zaolejeniu się tarcz ciernych. Regulację sprzęgieł omówiliśmy wyżej przy omawianiu budowy i zasad działania sprzęgieł. Smarowaniu podlegają w sprzęgle łożysko i powierzchnie przesuwu tulei wyłączającej, przeguby dźwigni mechanizmu sterowania, a także łożyska wałka sprzęgłowego. Należy zapobiegać zaolejeniu powierzchni tarcz. Zaolejenie następuje wskutek zbyt obfitego smarowania części sprzęgła, zwłaszcza tulei przesuwnej, a także przy pracy sprzęgła z uszkodzonymi uszczelnieniami i odrzutnikami oleju. Zaolejenie powierzchni trących powoduje poślizg tarcz włączonego sprzęgła i niezupełne przenoszenie momentu obrotowego od silnika do układu napędowego ciągnika. Ciągnik przy tym nie rozwija pełnej siły uciągu lub nie może ruszyć z miejsca w ogóle. Duży poślizg tarcz wywołuje nagrzewanie się tarcz i szybkie zużywanie się okładzin. Jeżeli przyczyną poślizgu jest zaolejenie tarcz, należy przemyć trące się powierzchnie. W tym celu trzeba, zachowując ostrożność i przepisy przeciwpożarowe, wtrysnąć pompką ręczną parokrotnie benzynę i obrócić kilka razy sprzęgło, włączając je i wyłączając okresowo. Po całkowitym usunięciu benzyny z obudowy sprzęgła i osuszeniu tarcz należy nasmarować tuleję wyłączającą i sprawdzić działanie sprzęgła.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>