Predkosc obrotow silnika

Jeżeli prędkość obrotowa silnika zacznie rosnąć, sprężyny zewnętrzne będą się uginać do chwili, gdy ciężarek natrafi na twarde sprężyny wewnętrzne. Od tej chwili siły odśrodkowe są mniejsze od nacisku sprężyn i wszelka zmiana dawkowania paliwa uzależniona jest jedynie od kierowcy. Jeżeli jednak prędkość obrotowa wału korbowego przekroczy prędkość znamionową, siły odśrodkowe przezwyciężą opór sprężyn i ciężarki się rozchylą. Wskutek tego rozchylenia zębatka zostanie przesunięta w kierunku zmniejszenia dawki, co spowoduje zmniejszenie prędkości obrotowej silnika. W ten sposób regulator zapobiega wykraczaniu prędkości obrotowej silnika poza maksymalną prędkość dopuszczalną. W regulatorze dwuzakresowym pompy wtryskowej typu Friedmann Maier do regulacji biegu jałowego służą sprężyny zewnętrzne, a do maksymalnego — wewnętrzne. Odśrodkowy ruch ciężarków regulatora powoduje ich obrót wokół sworznia. Wskutek tego drugi koniec ciężarka za pośrednictwem śruby łączącej przesunie czap łożyskowy. Ruch posuwisty czopa wywoła ruch wahadłowy wokół mimośrodu dźwigni swobodnej, pociągniętej krzyżakiem osadzanym na czopie. Drugi koniec dźwigni połączony jest łącznikiem z zębatką pompy. Wskutek rucipu dźwigni zębatka zostanie przesunięta, co spowoduje zmniejszenie dawki paliwa. Zbieganie się ciężarków spowoduje ten sam układ ruchów, tylko w przeciwnym kierunku i z przeciwnym skutkiem.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>