Skrzynki biegów

Skrzynka biegów uczestniczy w przenoszeniu ruchu obrotowego z wału korbowego silnika na koła napędowe ciągnika. Skrzynka biegów redukuje prędkość obrotową wału korbowego, w celu nadania ciągnikowi określonej prędkości jazdy. Wraz z redukcją prędkości obrotowej przekształca ona moment obrotowy silnika, zwiększając go do wartości potrzebnej do uzyskania właściwej siły uciągu. Redukcja prędkości obrotowej silnika i przekształcenie jego momentu obrotowego są konieczne z następujących względów. Silniki spalinowe pracują zwykle z dużą prędkością obrotową. Dzieje się tak dlatego że moc silnika, regulowana w pewnym zakresie przez zmianę ilości podawanego paliwa, jest zależna od prędkości obrotowej wału korbowego. Chcąc najlepiej wykorzystać moc silnika należy utrzymywać jego prędkość obrotową bliską prędkości nominalnej. Jest to tym bardziej wskazane, że zużycie paliwa jest najmniejsze, gdy silnik rozwija 80—90% mocy nominalnej. Dlatego też staramy się, aby ciągnik pracował zawsze przy stałym obciążeniu i przy stałych obrotach silnika utrzymywanych przez regulator. Gdyby jednak napęd od silnika był przenoszony za pośrednictwem mechanizmów o stałym przełożeniu, to ciągnik poruszałby się tylko z jedną prędkością i uzyskiwałby tylko jedną wartość siły uciągu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>