Smarowanie mieszankowe

System ten ma zastosowanie tylko w silnikach dwusuwowych z zapłonem iskrowym. Polega on na tym, że do benzyny dodaje się oleju silnikowego w ilości 3-5% i starannie miesza. Tak sporządzona mieszanka jest zasysana poprzez gaźnik do skrzyni korbowej, Tu wskutek podwyższonej temperatury benzyna odparowuje jako bardziej lotna, a olej pozostaje w postaci mgły i osiądą na łożyskach wału korbowego, sworzniu tłokowym i cylindrze, smarując je. Część oleju dostaje się wraz z benzyną do komory spalania, gdzie smaruje gładź cylindrową i ulega spaleniu. Zużycie oleju przy tym systemie smarowania jest większe niż przy innych. Odmianą smarowania mieszankowego jest tzw. „górne smarowanie”. Polega ono na dodawaniu do paliwa w silnikach czterosuwowych z zapłonem iskrowym pewnej niewielkiej ilości oleju, który wytrącony z paliwa smaruje górną część cylindra. Zabieg ten stosuje się w okresie docierania silnika, ponieważ zapobiega on zbyt szybkiemu zużyciu gładzi cylindrowej i sprzyja prawidłowemu docieraniu pierścieni tłokowych. Zassany olej tłoczony jest przez pompę do filtru szeregowego, gdzie ulega dalszemu oczyszczeniu, a następnie część jego dostaje się do magistrali olejowej i dalej do filtru równoległego, gdzie podlega dodatkowemu oczyszczeniu i wypływa ponownie do miski olejowej. Ten system oczyszczania zapewnia staranną filtrację i zapas chłodnego oleju, który mieszając się z nagrzanym olejem wypływającym z obiegu, studzi go.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>