Tlok

Tłok po dłuższym okresie pracy silnika może mieć zwiększony i zowalizowany otwór pod sworzeń, zmniejszone średnice zewnętrzne, pęknięte denko, powiększone wymiary rowków pod pierścienie, zdeformowany i porysowany płaszcz. Zużycie płaszcza wywołane jest tarciem tłoka o ścianki tulei cylindrowej: przy czym potęguje się ono w miarę pogarszania warunków smarowania, największy wpływ mają zanieczyszczenia oleju. Wycieranie tłoka nie jest jednakowe na całym obwodzie. Największe przypada na część płaszcza znajdującą się najbliżej krańców sworznia tłokowego. Zasadniczy wpływ na to zużycie ma nierównoległość sworznia do czopa wału korbowego. Owalizacja otworu pod sworzeń wywoływana jest okresowo zmiennymi obciążeniami występującymi podczas pracy silnika, działającymi przez korbowód i sworzeń na piastę tłoka. Odkształcenie płaszcza wywołane jest najczęściej uwalnianiem naprężeń wewnętrznych tłoka pod wpływem działania wysokiej temperatury. Pękanie denka spowodowane jest głównie przegrzewaniem silnika. Denko tłoka ma najwyższą temperaturę i najbardziej utrudnione chłodzenie.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>