Weryfikacja łożysk

Specjalną uwagę poświęca się weryfikacji łożysk tocznych, od których jakości zależy praca wielu podstawowych zespołów ciągnika. Łożyska toczne kwalifikuje się na podstawie pomiaru luzu poosiowego i promieniowego oraz na podstawie stanu powierzchni pierścieni i elementów tocznych. Podczas oględzin można stwierdzić następujące rodzaje uszkodzeń łożysk: łuszczenie się, pęknięcia i wykruszenia pierścieni łożysk, wgniecenia i zatarcia się bieżni łożysk, ślady korozji pierścieni, kulek lub wałków, ścieranie się pierścieni wskutek obracania się ich na wałku oraz uszkodzenia koszyczka. Uważnie należy również przeprowadzić weryfikację części normalnych. Stanowią one w ciągniku elementy złączne i uszkodzenie ich może pociągnąć za sobą bardzo poważne następstwa. Urwanie się np. śruby korbowodowej prowadzi zwykle do rozbicia bloku cylindrowego. Weryfikacja tych części polega na ich oględzinach nie uzbrojonym okiem. Niedopuszczalne są na częściach nagwintowanych pęknięcia i naderwania, skrzywienia śrub, wyrobienia krawędzi łbów, wyrobienia rowków do wkrętaka. Na części gwintowanej niedopuszczalne są ślady korozji, wykruszenia, naderwania, wgniecenia, zafałdowania gwintu, jeżeli łączna długość uszkodzenia zwoju gwintu przekracza 5-10% całkowitej długości.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>