Wyłączenie sprzęgła

Wyłączenie sprzęgła następuje przez odsunięcie tarczy dociskowej od tarczy sprzęgłowej. Do tego celu służy pedał umieszczony z lewej strony kierowcy. Ruch pedału przenosi się na widełki za pośrednictwem cięgna i dźwigni, powodując ich obrót. Widełki obracając się przesuwają tuleję 13, na której osadzone jest łożysko 14. Łożysko naciska na dźwigienki 15, które odsuwają tarczę dociskową, pokonując przy tym siłę działania sprężyn, Pozbawiona docisku tarcza sprzęgłowa przestaje łączyć wał korbowy z wałkiem sprzęgłowym skrzynki biegów i przenoszenie momentu obrotowego ustaje. Sprzęgło pozostaje wyłączone tak długo, jak długo działa nacisk kierowcy na pedał. Z chwilą zwolnienia nacisku na pedał sprzęgło włącza się samoczynnie pod wpływem działania sprężyn. W celu uzyskania pełnego włączeni? sprzęgła oraz zabezpieczenia końców dźwigienek przed szybkim zużyciem, powinien być pomiędzy końcami dźwigienek a łożyskiem oporowym tulei wyłączającej zachowany pewien luz, który musi być sprawdzany i regulowany w miarę zużywania się okładzin tarczy sprzęgłowej. Zbyt mały luz może powodować niezupełne zaciśnięcie tarcz sprzęgłowych i ich poślizg, co jest zjawiskiem bardzo szkodliwym.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>