Kąty otwarcia i zamknięcia zaworów

Właściwe ustawienie rozrządu warunkuje prawidłową jego współpracę z układem korbowo-tłokowym, czyli właściwe momenty otwierania się zaworów. Cykle pracy silnika (ssanie, sprężanie, praca i wydech) następują po sobie bardzo szybko, a czas wykonania każdego z suwów jest bardzo krótki. Na przykład w silnikach ciągników Ursus przy nominalnej prędkości obrotowej wału korbowego (2200 obr/min) czas trwania jednego suwu wynosi ok. 0,013 s. Gdyby więc napełnienie cylindra mieszanką lub powietrzem miało się rozpoczynać w chwili osiągnięcia przez tłok ZZP, a zakończenie w chwili osiągnięcia przez niego WZP, to czas napełnienia (0,013 s) byłby zbyt krótki. Wskutek tego napełnienie to nie byłoby wystarczające dla uzyskania pełnej sprawności silnika. Podobnie przy suwie wydechu czas ten nie wystarczyłby do całkowitego usunięcia spalin z cylindra. Z tych to względów otwieranie zawodów ssących następuje wcześniej, zanim tłok osiągnie ZZP, a zamykanie następuje znacznie później, po osiągnięciu przez tłok WZP. Podobnie jest z zaworem wydechowym, a mianowicie otwarcie zaworu następuje wcześniej, zanim tłok osiągnie WZP, a zamknięcie nieco później niż przejście tłoka przez ZZP. Momenty otwarcia i zamknięcia zaworów określa się kątem obrotu wału korbowego (na każdy suw przypada 180° obrotu wału korbowego).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>