Koła ciągnika napędzane przez wał korbowy silnika za pośrednictwem mechanizmów układu napędowego nazywają się kołami napędowymi, gdyż na skutek przekazywanego im momentu obrotowego wprawiają ciągnik w ruch. Przednie koła nazywają się kierującymi, ponieważ obok przenoszenia !przypadaj ącego na nie ciężaru ciągnika i obciążeń dynamicznych umożliwiają zmianę kierunku jazdy. Najbardziej rozpowszechniony obecnie jest typ ciągnika z dwoma kołami napędowymi. Rzadziej buduje się ciągniki z napędem na wszystkie koła. Przy napędzie na dwa koła kolami napędowymi są zawsze koła tylne. Napęd na cztery koła zwiększa siłę uciągu ciągnika, jednak komplikuje jego konstrukcję i podnosi koszt produkcji. Nowoczesne ciągniki kołowe zaopatrzone są wyłącznie w koła ogumione. Stosowane dawniej koła stalowe z ostrogami wyszły prawie całkowicie z użycia. Koła ogumione łagodzą wstrząsy i uderzenia powstające podczas jazdy po nierównościach drogi lub pola i w mniejszym stopniu odkształcają podłoże, dzięki czemu opór toczenia ciągnika ogumionego jest mniejszy, a moc uciągu rozwijana przez ciągnik odpowiednio większa niż ciągnika z kołami stalowymi. Opony kół tylnych, uginając się pod wpływem ciężaru ciągnika, powiększają powierzchnię styku tych kół z podłożem, wskutek czego zwiększa się przyczepność ogumienia i maleje nacisk jednostkowy na podłoże. Odpowiednie występy na bieżnikach opon dodatkowo polepszają warunki przyczepności ciągnika.
Leave a reply