Sprzęgła jednotarczowe

Sprzęgło tego rodzaju ma wiele ciągników m. in. Zetor 25A i 25K oraz DT-54. Do koła zamachowego jest przymocowana na stałe śrubami osłona sprzęgła. Między osłoną i kołem zamachowym znajdują się dwie tarcze: sprzęgłowa i dociskowa. Tarcza sprzęgłowa jest osadzona przesuwnie na wałku sprzęgłowym skrzynki biegów. Tarcza dociskowa może także przesuwać się osiowo, jest jednak związana z osłoną trzema sworzniami, służącymi jej za prowadnice w ruchu osiowym i musi się obracać wraz z osłoną i kołem zamachowym, tworząc w ten sposób ciężki zespół napędzający. W normalnym położeniu tarcza sprzęgłowa jest dociśnięta stale do koła zamachowego za pośrednictwem tarczy dociskowej siłą kilku sprężyn rozmieszczonych na obwodzie, pomiędzy osłoną sprzęgła i tarczą dociskową Dzięki dociskowi sprężyn powstaje pomiędzy kołem zamachowym i tarczą sprzęgłową siła tarcia, wskutek czego wał korbowy silnika i wałek sprzęgłowy skrzynki biegów są ze sobą sprzęgnięte.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>