Wal przekaznika mocy

Ze względu na miejsce wyprowadzenia końcówki wały przekaźnikowe dzielą się na tylne, przednie i boczne. Wszystkie ciągniki mają wał z tyłu. Niektóre ciągniki uniwersalne są wyposażone dodatkowo w wał boczny i w wał przedni. Wały przekaźnika mocy mogą się obracać ze stałą prędkością obrotową, zależną tylko od prędkości obrotowej wału korbowego silnika, a zupełnie niezależną od prędkości jazdy ciągnika lub włączonego biegu. Prędkość obrotowa tych wałów jest znormalizowana i wynosi 535 ±15 obr/min przy nominalnej prędkości obrotowej silnika. Wały przekaźnikowe mogą mieć również prędkość obrotową zsynchronizowaną z prędkością jazdy ciągnika, a więc zależną od włączonego biegu w skrzynce biegów. Zmienna, synchroniczna prędkość obrotowa wałów jest proporcjonalna do prędkości ruchu ciągnika. Synchronizacja prędkości ma zastosowanie m. in. w przypadku napędu przyrządów wysiewnych siewników, gdy prędkość wysiewu ma być zależna od prędkości ciągnika. Zwykle wał przekaźnikowy z synchroniczną prędkością obrotową jest jednym z wałów skrzynki biegów. Specjalny typ wału synchronicznego jest wymagany do przekazywania części mocy silnika ciągnikowego do napędu kół przyczep i maszyn w celu zwiększenia siły uciągu całego agregatu. Prędkość obrotowa tego wału musi być taka, żeby prędkości obrotowe kół napędowych ciągnika i przyczepy albo maszyny z napędzaną osią były jednakowe.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>