Pierscienie tlokow

W części pierścieniowej osadzone są i prowadzone pierścienie. Rowki pierścieni muszą być tak wykonane, żeby pierścienie mogły wykonywać ruch promieniowy, czyli gniazdo w stosunku do pierścienia musi mieć pewien luz. Gniazda różnią się w zależności od tego czy są przeznaczone na pierścienie uszczelniające (kilka górnych), czy na pierścienie zgarniające (na ogół jeden dolny). Część pierścieniowa nie powinna przylegać do gładzi cylindrycznej podczas pracy tłoka, nie powinna jednak wykazywać nadmiernego luzu, gdyż prowadziłoby to do nadmiernego prześwitu pierścieni. W związku z tym średnica części pierścieniowej jest mniejsza niż części prowadzącej. Stosunkowo częstym niedomaganiem tłoków jest zapiekanie (unieruchomienie) górnych pierścieni uszczelniających, co powoduje przedmuchy spalin, zwiększone zużycie oleju i spadek mocy silnika. Liczba rowków pierścieni jest zależna na ogół od średnicy tłoka i prędkości obrotowej silnika i tak: im większa średnica tłoka, tym większa liczba pierścieni uszczelniających, ale za to, im większa prędkość obrotowa silnika, tym mniejsza ich liczba. Z liczby pierścieni wynika wysokość części uszczelniającej. Odległość między pierścieniami jest zazwyczaj równa wysokości pierścieni. Na ogół pod pierścieniami uszczelniającymi umieszcza się pierścień zgarniający, którego zadaniem jest usuwanie do skrzypi korbowej oleju osiadającego na ściankach cylindra. Rowki tego pierścienia mają wiercone w tłoku otworki albo wyfrezowane przecięcia, którymi zgarniany olej spływa do skrzyni kolbowej. Piasty tłoka przenoszą siły działające na tłok, w związku z czym nad- lewy, w których piasty są wykonane, wzmacniane są żebrami. Żeber tych może być kilka lub jedno szerokie, ohejmujące całą średnicę piasty.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>