Budowa zaworu

Zawór składa się z trzonu i grzybka, który ma stożkową przylgnię przylegającą do gniazda w głowicy. Średnica grzybka zaworu ssącego jest przeważnie większa niż wydechowego. Wynika to z tego, że wylot spalin z cylindra odbywa się pod wpływem nadciśnienia (szybkość opróżniania cylindra większa), a ssanie — pod wpływem podciśnienia (szybkość napełnienia mniejsza). Niektóre firmy produkują oba zawory jednakowe z tego samego materiału, upraszcza to znacznie gospodarkę częściami zamiennymi. Przylgnia zaworowa musi mieć bardzo gładką powierzchnię oraz bardzo dokładny kształt geometryczny i niewielką szerokość (2 mm), co zapewnia dobrą szczelność zamykania. Dla zapewnienia dobrego przepływu bez zaburzeń przejście grzybka w trzon musi być łagodne (duży promień). Gładkość tej powierzchni nie musi być tak wielka jak innych 5-6 klasa), dlatego często nie obrabia się powierzchni mechanicznie, jeżeli odkuwka (wytłoczka) jest starannie wykonana. Natomiast trzon zaworu musi być gładki, o kształcie geometrycznym bardzo dokładnym (niedopuszczalne skrzywienie i owalność). Powinien on być współosiowy ze stożkową powierzchnią przylgni w celu zapewnienia szczelności zamykania gniazda. Wartość luzu między prowadnicą a trzonem musi być bardzo starannie dobrana. Przy nadmiernym luzie

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>