Odporność na zużycie skrzyni biegów

W celu zapewnienia większej trwałości i odporności na zużycie, jak również płynności i cichobieżności pracy, na kołach przekładni nacina się zęby łukowe. Koła smaruje się przez rozbryzg oleju, którym zapełnia się do określonego poziomu obudowę tylnego mostu. Ze względu na to, że przy pracy kół zębatych stożkowych powstają znaczne siły poosiowe, wały kół zębatych łożyskuje się w łożyskach stożkowych, które przejmują te siły. Bardzo ważną jest rzeczą utrzymanie właściwego osiowego, luzu w łożysku. Dla zapewnienia normalnych warunków pracy stożkowe koła zębate muszą się zazębiać całą szerokością. Musi być przy tym zachowany właściwy luz międzyzębny. Prawidłowość zazębienia i luz w łożyskach reguluje się przez zmianę liczby podkładek regulacyjnych umieszczonych pomiędzy łożyskiem a powierzchnią dociskającą je do gniazda lub za pomocą nakrętek regulacyjnych łożysk. Wymiana kół zębatych przekładni głównej może się odbywać tylko parami, skompletowanymi przez fabrykę. Są one dobierane według luzu międzyzębnego, śladu przylegania, cichobieżności i są wzajemnie docierane.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>