Przy zmianie biegu z niższego na wyższy, biegi należy przełączać powoli, po odczekaniu aż wyłączone części sprzęgła się zatrzymają. Jeżeli zmienia się bieg z wyższego na niższy, co stosuje się zwykle przy jeździe pod górę, należy wyłączyć sprzęgło, wyłączyć bieg, włączyć na chwilę sprzęgło i w tym czasie zwiększyć prędkość obrotową silnika przez naciśnięcie pedału podawania paliwa, wyłączyć ponownie sprzęgło i dopiero wtedy włączyć żądany bieg. Czynności te należy wykonywać szybko. Podwójne wyłączanie sprzęgła ułatwia zmianę biegów. Dźwignię zmiany biegów trzeba przesuwać płynnie, bez szarpania i użycia nadmiernej siły. Włączany bieg powinien odpowiadać warunkom pracy ciągnika, bez przeciążenia silnika. Jeżeli silnik na włączonym biegu jest silnie przeciążony i nie zapewnia normalnej pracy przy danym obciążeniu, należy włączyć kolejną niższą przekładnię. Obsługa skrzynki biegów sprowadza się do okresowego dokręcania wszystkich zewnętrznych połączeń, dopełniania oleju do właściwego poziomu i terminowej wymiany oleju oraz wykonania koniecznych regulacji. Smarowanie ma na celu zmniejszenie tarcia między zębami i przez to zwiększenie trwałości kół zębatych i zwiększenie sprawności przekładni. Do smarowania skrzynki biegów używa się oleju przekładniowego w lecie PL, w zimie PZ.
Leave a reply